Kezdőlap arrow Közérdekű arrow arrow GS kormánycsapágy csere
GS kormánycsapágy csere PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Kovács Róbert   
Tartalomjegyzék
GS kormánycsapágy csere
Oldal 2
Oldal 3
Oldal 4
Oldal 5
Oldal 6
Oldal 7

A műveletet sajnos ennél a modellcsaládnál elég sűrűn végre kell hajtani. A gyakorlat azt mutatja, hogy ezen alkatrészeknek 15-20ekm az élettartamuk legjobb esetben, de keményebb terepezések, a magyarországi rossz útviszonyok mégjobban lerövidíthetik a csapágyak élettartamát akár 8-10ekm-es csereperiódusra is.

Azt hogy a csapágy megérett a cserére, legjobban a kormány "indexálása" - azaz a kormány középhelyzetben történő rögzülése, illetve onnan nehézkesen történő kimozdítása - jelzi számunkra. A legtisztább ellenőrzési módszer álló helyzetben: a motorkerékpárt megemelve (középsztender, amennyiben van) úgy, hogy az első kerék a levegőben van, a kormányt középállásból szinte erőkifejtés nélkül kibillentve annak magától kellene befordulnia végállásba jobbra illetve balra egyaránt (ha ezt különböző bowdenek/kábelek nem akadályozzák). Beverődött csapágynál már érezhetően erőt kell kifejteni a kormány középállásból történő kimozdításához. Menet közben a motorkerékpár egyenesfutása romlik - a lassú araszoláskor szinte kész ügyességi játék az egyenes haladás - illetve elengedett kézzel sem lehet tartani az egyenes irányt, a motorkerékpár szinte magától elkezd lassan balra vagy jobbra "kanyarodni". Amennyiben ez már menet közben is érezhető, ne hezitáljunk, cseréljük a csapágyakat. A garanciális motorkerékpároknál ezen alkatrészt a garancia keretein belül cserélik. Aki viszont úgy dönt, hogy a nem túl bonyolult műveletnek házilag áll neki, annak az alábbiak adhatnak némi segítséget és útmutatást a műveletsor végehajtásához.

Szükséges alkatrészek:

  • 2 db kormánycsapágy (07 11 9 985 070) vagy kereskedelmi forgalomban a 320/28X (28x52x16 mm) én a Japán KOYO-t használom, 320/28JR az 3,500Ft/db.
  • 2 db Porvédő tömítés (31 42 1 234 509, 377Ft/db) illetve elvileg a hivatalos kiszereléssel ezek megóvhatók és újra felhasználhatók, nekem még nem sikerült hivatalosan kiszednem.
  • Kenőanyag (zsír). Én a Castrol LMX-et használom
  • Menetrögzítő: Loctite 243

Szükséges szerszámok:

  • Kalapács
  • Imbuszkulcsok: 6, 8, 12mm
  • Torx Kulcsok: 25, 30, 45
  • Csillag, vagy dugókulcs: 10, 13, 30mm
  • 3mm átmérőjű kiütőszár
  • Bronz (vagy más "puhafém") kiütőszár minimum 30cm hosszban
  • Nyomatékkulcs (nekem nincs, de egyszerűbb lenne vele az életem)

 
© 2024 F650.hu
Az oldalt a 3Gteam üzemelteti.