Kezdőlap arrow Technika
BMW motorkerékpárok a 20-as években PDF Nyomtatás E-mail

  

R32

R32
BMW R32

R32
BMW R32 gyártás közben

Életre kel a BMW főmérnök Max Friz, által tervezett R32, az első BMW motorkerékpár. Premiere a Berlini Autómobil Kiállításon történt. Ez a gép már magán hordozta azokat a karakterjegyeket, amik a kéthengeres BMW motorkerékpárokat azóta is jellemzi: keresztben beépített boxermotor, és az egységes hajtó-, és kardánmű.
Az 500 cm3-es R32 oldalszelepelt és fedett vezérművel készült motorjában alapvetően megváltozott az üzemanyag-áramlás. A 8,5 LE-s teljesítményt egytárcsás dörzskuplung továbbította a kézzel kezelhető, háromfokozatú sebváltóba, s onnan egy rendkívül teherbíró kardántengely vitte át a hátsó kerékre. A 120 kilogramm súlyú motor olajfogyasztása gazdaságos, élettartama hosszú volt. A viszonylag jól működő elsőkerekes laprugók kényelmessé tették az utazást.

Gyártási év:

Értékesített darbszám:

Motor

Motor kód:     

Motor típus:

Furat x Löket: 

Össz. lökettérfogat:

Teljesítmény:

Sűrítési arány:  

Vezérlés típusa:

Üzemanyag ellátó rendszer

Erő átvitel:

Kuplung:

Sebességfokozatok száma:

Sebességváltás:

Sebesség áttételek:

Hátsó kerék áttétel:

Kúp kerék / tányér kerék:

Elektromos rendszer:

Áramellátás:    

Gyújtás:

Gyertyapipák típusa:  

Vázszerkezet:

Megjelölés:     

Váz típusa:

Első kerék felfüggesztés:

Hátsó kerék felfüggesztés:

Felni mérete:

Gumiméret elöl:

Gumiméret hátul:

Első fék típusa:

Hátsó fék típusa:

Méretek és tömegek:

Hossz x szélesség x magasság:

Tengelytáv:      

Tank mérete:

Összsúly (feltöltve):

Terhelhetőség:

Üzemanyag fogyasztás:

Olaj fogyasztás:

Csúcs sebesség:

1923-1926

3090

 

M 2 B 33

kéthengeres, négyütemű bokszermotor

68 x 68 mm

494 cm3

8,5 LE (3200 percenként fordulatnál)

5,0:1

SV

1 karburátor Típus:      BMW spezial 22 mm

 

egytárcsás, száraz tengelykapcsoló

3

kézi

2,27/1,50/1,08

1:4,41 (oldalkocsival: 1:5,36

17/75 fog (oldalkocsival: 14/75 fog)

 

elektromágneses generátor

Bosch mágneses gyújtás

Bosch W145

 

R32

csőszelvényből hajlított dupla bölcsőváz

iker konzolos rugó

merev

26 x 2,5

26 x 3

26 x 3

dob, átmérő=150 mm

dörzsfék

 

2100 x 800 x 950 mm

1380 mm

14 l

122 kg (eredeti oldalkocsival: 184 kg)

nem ismert 

 ~ 3l / 100 km

~ 2,5l / 100 km

95-100 km/h


R37

R37
BMW R37

Rudolf Schleicher kísérleti főnök kifejleszti az első OHV sportmotort. Ezt az R37-be építik bele. Franz Bieber az új hajtóművel megnyeri az első német bajnokságot a BMW számára. Az R32 alapjaként az R32 szolgált, de a sportmotorban a szelepeket a hengerfejbe építették. A teljesítmény elérte a 16LE-t, s ezzel a motor végsebessége 115 km/h lett. Az R32-es kétszálú csőváza elbírta a megnövekedett teljesítményt.

Gyártási év:

 

Értékesített darabszám:


Motor

 

Motor kód:

 

Motor típus:

 

Furat x Löket:

 

Össz. lökettérfogat:

 

Teljesítmény:

 

Sűrítési arány:

 

Vezérlés típusa:

 

Üzemanyag ellátó rendszer:

 

Erő átvitel: 

 

Kuplung:

 

Sebességfokozatok száma:

 

Sebességváltás:

 

Sebesség áttételek:

 

Hátsó kerék áttétel:

 

Kúp kerék / tányér kerék:

 

Elektromos rendszer:

 

Áramellátás:

 

Gyújtás:

 

Gyertyapipák típusa:

 

Vázszerkezet: 

 

Megjelölés:


Váz típusa:

 

Első kerék felfüggesztés:

 

Hátsó kerék felfüggesztés:

 

Felni mérete:

Gumiméret elöl:

 

Gumiméret hátul:

 

Első fék típusa:

 

Hátsó fék típusa:

 

Méretek és tömegek

 

Hossz x szélesség x magasság:

 

Tengelytáv:

 

Tank mérete:

 

Összsúly (feltöltve):

 

Terhelhetőség:

 

Üzemanyag fogyasztás:

 

Olaj fogyasztás:

 

Csúcs sebesség:

1925-1926

 

152


 

 

M 2 B 33

 

kéthengeres, négyütemű bokszermotor

 

68 x 68 mm

 

494 cm3

 

16 LE (4000 percenként fordulatnál)

 

6,2:1

 

OHV

 

1 karburátor Típus: BMW spezial három szelepes 22 mm

 

 

 

egytárcsás, száraz tengelykapcsoló

 

3

 

kézi

 

2,27/1,50/1,08

 

1:4,41 (oldalkocsival: 1:5,36)

 

17/75 fog (oldalkocsival: 14/75 fog)

 

 

 

elektromágneses generátor

 

Bosch mágneses gyújtás

 

Bosch W145

 

 

 

R37

csőszelvényből hajlított dupla bölcsőváz

 

iker konzolos rugó

 

merev

 

26 x 2,5
 
26 x 3

 

26 x 3

 

dob,  = 150 mm

 

dörzsfék

 

 

 

2100 x 800 x 950 mm

 

1380 mm

 

14 l

 

134 kg (eredeti oldalkocsival: 184 kg)

 

nem ismert

 

~ 4l / 100 km

 

~ 3 l / 100 km

 

115 km/h

 

R39

R39
BMW R39

Megalkotják az első egyhengeres BMW-t. Az első egyhengeres nem valamilyen kísérleti modell volt, hanem egy komoly 250-es sportgép. Először itt alkalmazták a hátsó pofafékeket, amelyek a kardántengelyen fejtették ki a fékhatást. A gép ára meglehetősen magas volt, s így az eladási mutatók sem alakultak kedvezően.

Gyártási év:

Értékesített darbszám:

Motor

Motor kód:

Motor típus:

Furat x Löket:

Össz. lökettérfogat:

Teljesítmény:

Sűrítési arány:

Vezérlés típusa:

Üzemanyag ellátó rendszer:

Erő átvitel:

Kuplung:

Sebességfokozatok száma:

Sebességváltás:

Sebesség áttételek:

Hátsó kerék áttétel:

Kúp kerék / tányér kerék:

Elektromos rendszer:

Áramellátás:

Gyújtás:

Gyertyapipák típusa:

Vázszerkezet:

Megjelölés:

Váz típusa:

Első kerék felfüggesztés:

Hátsó kerék felfüggesztés:

Felni mérete:

Gumiméret elöl:

Gumiméret hátul:

Első fék típusa:

Hátsó fék típusa:

Méretek és tömegek:

Hossz x szélesség x magasság:

Tank mérete:

Összsúly (feltöltve):

Terhelhetőség:

Üzemanyag fogyasztás:

Olaj fogyasztás:

Csúcs sebesség:

1925-1927

855

 

M 40

egyhengeres, négyütemű, álló hengeres motor

68 x 68 mm

247 cm3

6,5 LE (4000 percenként fordulatnál)

6,0:1

OHV

1 karburátor Típus: BMW spezial 20 mm

 

egytárcsás, száraz tengelykapcsoló

3

kézi

6/9,28/13,7

1:2,64 

14/37 fog

 

elektromágneses generátor

Bosch mágneses gyújtás típus: G1, 6V/15W

Bosch W175

 

R39

csőszelvényből hajlított dupla bölcsőváz

4 lamellás laprugó

merev

27 x 3,50 típus: CC1

27 x 3,50

27 x 3,50

dob,  = 150 mm

kardán tengelyre ható külső, pofás fék

 

2050 x 800 x 950 mm

10 l

110 kg (eredeti oldalkocsival: 184 kg)

nem ismert

~ 2,5l / 100 km

~ 1-2 l / 100 km

100 km/h


1926 - Rudolf Schleicher az angliai hatnapos terepversenyen aranyérmet szerez.


R47

BMW R47
BMW R47

Két LE-vel erősebben és négy kilóval könnyebben: az R37-es sportmodell újabb változata a részletekben volt tökéletesebb elődjénél. A hengerfej felől vezérelt 500-as motorral a csúcssebesség elérte a 110km/h-t, az-az lényegesen gyorsabb volt, mint amit az akkori útviszonyok általában megengedtek.

Gyártási év:

Értékesített darbszám:

Motor

Motor kód:

Motor típus:

Furat x Löket:

Össz. lökettérfogat:

Teljesítmény:

Sűrítési arány:

Vezérlés típusa:

Üzemanyag ellátó rendszer:

Erőátvitel

Kuplung:

Sebességfokozatok száma:

Sebességváltás:

Sebesség áttételek:

Hátsó kerék áttétel:

Kúp kerék / tányér kerék:

Elektromos rendszer

Áramellátás:

Gyújtás:

Gyertyapipák típusa:   

Vázszerkezet  

Megjelölés:
 
Váz típusa:

Első kerék felfüggesztés:

Hátsó kerék felfüggesztés:

Felni mérete:

Gumiméret elöl:

Gumiméret hátul:

Első fék típusa:

Hátsó fék típusa:

Méretek és tömegek

Hossz x szélesség x magasság:

Tengelytáv:

Tank mérete:

Összsúly (feltöltve):

Terhelhetőség:

Üzemanyag fogyasztás:

Olaj fogyasztás:

Csúcssebesség:

1927-1928

1720

 

M 51

kéthengeres, négyütemű bokszermotor

68 x 68 mm

494 cm3

18 LE (4000 percenként fordulatnál)

5,8:1

OHV

1 karburátor Típus: BMW spezial két szelepes 22 mm

 

egytárcsás, száraz tengelykapcsoló

3

kézi

2,5/1,5/1,07

1:4,38

13/57 fog

 

elektromágneses generátor

Bosch mágneses

Bosch W175

  

R47
 
csőszelvényből hajlított dupla bölcsőváz

5 lamellás laprugó

merev

27 x 3,50 típus: CC1

27 x 3,50

27 x 3,50

dob,  = 150 mm

kardán tengelyre ható külső, pofás fék

 

2100 x 800 x 950 mm

1410 mm

14 l

130 kg (eredeti oldalkocsival: 192 kg)

nem ismert

~ 4l / 100 km

~ 2,5 l / 100 km

110 km/h



R63

R63
BMW R63

1928-ban a BMW egy teljesen új programmal állt elő, s ennek keretében mutatta be többek között ezt a bikaerős, rövid lökettávolságú 750cm3-es motorral hajtott R63-ast. 1973-ig ez marad a felső lökettérfogat határ. E modellnél használtak először motorkerékpáron dobféket, amelyre –a megnövekedett teljesítmény miatt- szükség is volt.

Gyártási év:

Értékesített darbszám:

Motor

Motor kód:
 
Motor típus:

Furat x Löket:

Össz. lökettérfogat:

Teljesítmény:

Sűrítési arány:

Vezérlés típusa:

Üzemanyag ellátó rendszer:

Erő átvitel

Kuplung:

Sebességfokozatok száma:

Sebességváltás:

Sebesség áttételek:

Hátsó kerék áttétel:

Kúp kerék / tányér kerék:

Elektromos rendszer

Áramellátás:    

Gyújtás:    

Gyertyapipák típusa:

Vázszerkezet

Megjelölés:    

Váz típusa:   

Első kerék felfüggesztés:

Hátsó kerék felfüggesztés:

Felni mérete:    

Gumiméret elöl:

Gumiméret hátul:

Első fék típusa: 

Hátsó fék típusa:

Méretek és tömegek

Hossz x szélesség x magasság:

Tengelytáv:

Tank mérete:

Összsúly (feltöltve):

Terhelhetőség:

Üzemanyag fogyasztás:

Olaj fogyasztás:

Csúcs sebesség:

1928-1929

794

 

M 60
 
kéthengeres, négyütemű bokszermotor

83 x 68 mm

735 cm3

24 LE (4000 percenként fordulatnál)

6,2:1

OHV

1 karburátor Típus: BMW spezial két szelepes 24 mm

 

egytárcsás, száraz tengelykapcsoló (a 75845-ös motorszámtól kéttárcsás)

3

kézi

2,83/1,55/1,08

1:4,07 (oldalkocsival: 1:4,75)

14/57 fog (oldalkocsival: 12/57)

 

elektromágneses generátor

Bosch mágneses

Bosch W175 vagy W200

  

F56

csőszelvényből hajlított dupla bölcsőváz

6 lamellás laprugó

merev

19 x 3 vagy 21 x 2,5

26 x 3,5 (19 x 3-on) vagy 27 x 2,75 (21 x 2,5-en)

26 x 3,5 (19 x 3-on) vagy 27 x 2,75 (21 x 2,5-en)

dob,  = 200 mm

kardán tengelyre ható külső, pofás fék

 

2100 x 800 x 950 mm

1400 mm

12,5 l

152 kg

210 kg

~ 5l / 100 km

~ 1-2 l / 100 km

120 km/h


R11

R11
BMW R11

1929-ben a BMW már nem használt csővázakat, hanem bemutatták az első olyan modellt, amelynek váza hegesztett és csavarozott préselt fémidomokból készült. Hajtóműként a korábbi R62-es oldalszelepelt, illetve az R63-as felülvezérelt motorját használták.

Gyártási év:

Értékesített darbszám:

Motor
 
Motor kód:

Motor típus:

Furat x Löket:

Össz. lökettérfogat:

Teljesítmény: 

Sűrítési arány: 

Vezérlés típusa:

Üzemanyag ellátó rendszer:

Erő átvitel

Kuplung:

Sebességfokozatok száma:

Sebességváltás:

Sebesség áttételek:

Hátsó kerék áttétel:

Kúp kerék / tányér kerék:

Elektromos rendszer

Áramellátás:

Gyújtás:

Gyertyapipák típusa:

Vázszerkezet

Megjelölés:

Váz típusa:

Első kerék felfüggesztés:

Hátsó kerék felfüggesztés:

Felni mérete:

Gumiméret elöl:

Gumiméret hátul:

Első fék típusa:

Hátsó fék típusa:

Méretek és tömegek

Hossz x szélesség x magasság:

Tengelytáv:

Tank mérete:

Összsúly (feltöltve):

Terhelhetőség:

Üzemanyag fogyasztás:

Olaj fogyasztás:

Csúcs sebesség:

1929-1930

7500 (1-5 típus)


 
M 56

kéthengeres, négyütemű bokszermotor

78 x 78 mm

745 cm3

18 LE (4000 percenként fordulatnál)

5,5:1

SV

1 karburátor Típus: BMW 24 mm

 

egytárcsás, száraz tengelykapcsoló

3

kézi

2,83/1,55/1,08

1:4,07 (oldalkocsival: 1:4,75 vagy 1:5,18)

14/57 fog (oldalkocsival: 12/57 vagy 11/57)

 

elektromágneses generátor típus: D2L vagy FF12

Bosch mágneses

Bosch W175 T1

 

F66

préselt dupla bölcsőváz

9 lamellás laprugó

merev

26 x 3,5 biztonsági felni

26 x 3,5

26 x 3,5

dob,  = 200 mm

kardán tengelyre ható külső, pofás fék

 

2100 x 800 x 940 mm

1380 mm

14 l

162 kg

210 kg

4-4,5l / 100 km

~ 1-2 l / 100 km

95-100 km/h




1929 - Ernst Henne egy 750-es BMW-vel az ingolstadti országúton München mellett 216,75 Km/h-ás új motorkerékpáros sebesség-világrekordot ér el.


 
© 2024 F650.hu
Az oldalt a 3Gteam üzemelteti.