Írta: Majer Viktor
|
| | F 800 ST
A 47 hónapos fejlesztőmunka - beleértve a részletes koncepció-tanulmányok elkészítését is - eredményeként megszületett F 800 S sportmotor és F 800 ST sport-túramotor a bajor márka negyedik önálló típuscsaládjának képviselője, amely kiválóan tölti be az egyhengeres F 650-esek és a boxermotorral szerelt modellek között korábban meglévő piaci rést. A hajtásról a Bombardier-Rotax GmbH-val közösen kifejlesztett és az osztrák Rotax által a BMW útmutatása alapján gyártott 798 cm3 -es soros kéthengeres, hengerenként négyszelepes motor gondoskodik. A hajtóművek készre szerelve érkeznek a BMW berlini gyárába. További műszaki sajátosságok is jellemzik az új motorkoncepciót. A vízpumpa például jobb oldalt található a hengerfej mellett, a vezérműtengely hajtja fogaskerekes áttétellel. Kedvező pozíciójából adódóan - közvetlenül a beépített termosztáttal rendelkező hűtő mögé került - igen rövidek a hűtőfolyadékot szállító csövek. Ennek köszönhetően kompakt és rendezett benyomást kelt a motor. A könnyen hozzáférhető légszűrő fölé telepített olaj/víz-hőcserélő hatására hamar eléri üzemi hőmérsékletét a motor a hidegindítást követően. A hőcserélő a motorolaj hőmérsékletét is a megfelelő szinten tartja. A kompakt építésű motor és váz együttese kiváló alapot szolgáltat a példás menettulajdonságokhoz - mind irányíthatóság, mind iránytartás szempontjából mércét állítanak kategóriájukban az F 800-as sorozat modelljei. A kormányfej és a lengővilla forgáspontja között szalagpréselt zártszelvényekből és kokillaöntvény alkatrészekből összehegesztett, rendkívül nagy csavarodási merevségű alumínium váz teremt egyenes vonalú közvetlen kapcsolatot. A kedvező súlyeloszlás és térkihasználás érdekében teherviselő elemként illeszkedik a vázba a motor, megerősített kivitelű hátsó része egyúttal a lengővilla felfogatási pontjául is szolgál négy darab tűgörgős csapággyal egyetemben. A blokkot erős csavarkötések rögzítik a vázhoz közvetlenül a lengővilla ágyazása fölötti részen. Az acélcsőből készült hátsó váz szintén csavarkötésekkel kapcsolódik az alumínium vázhoz. Nagyban kedvez a súlyeloszlásnak az is, hogy az ülés alá került az üzemanyagtartály. | |
| | F 800 ST
A BMW F 800 ST 798 cm3 -es, kéthengeres motorblokkját mindenekelőtt nagy nyomaték, élénk gázadási reakció és mérsékelt fogyasztás jellemzi: 62,5 kW/85 LE névleges teljesítményt ad le 8.000 és 86 Nm maximális forgatónyomatékot 5.800 percenkénti fordulaton. A BMW a motor-sorozatgyártásban mindezidáig egyedülálló megoldással tette finomabbá a járását: kiegészítő lengő hajtókar csökkenti az első és másodrendű tömegnyomatékot, elsimítván ezzel a rezgések nagy részét. A háromutas szabályozott katalizátorral és szekunderlevegő-rendszerrel kiegészített tiszta működésű erőforrás fent leírt teljesítményadatai csak részben képesek érzékeltetni az általa biztosított dinamizmust. Az F 800 ST 3,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, és igen meggyőző rugalmassággal bír. Nagy sebességnél különösen jól érvényesülnek a kedvező légellenállású, keskeny borítás előnyei. Szintén áldásos hatással van a menetteljesítményekre a mindössze 187 kg száraz tömeg de, feltankolva sem nyom többet 209 kilogrammnál. Mindez a következetes könnyű építésnek köszönhető. A csökkentett tömegű, de rendkívül stabil vázon és a szép formájú alumínium lengővillán első pillantásra látszik, hogy nem ró felesleges terhet a motorra. A BMW F 650 CS-ről ismert korszerű fogasszíjas szekunder hajtás kis gondozásigényű, megbízható megoldást jelent. A fogasszíj finomabb gázadási reakciót eredményez, hatásosan kiegyenlíti a teljesítménycsúcsokat, és nagyobb futásteljesítmény után is csendesen működik. A matt nemesacél lemezből sajtolt hátsó szíjkerék a beépített négyrészes rándításcsillapítóval együtt kiszűri a kellemetlen terhelésváltási reakciókat, és lehetővé teszi, hogy a legkisebb fordulatról is finoman, rángatásmentesen gyorsítson a motor. A rendelkezésre álló tapasztalatok szerint rendeltetésszerű használat mellett 40.000 kilométert meghaladó élettartammal rendelkezik az F 800-asok szekunder hajtása, és ezzel nagyban hozzájárul fenntartási költségeik csökkentéséhez. | |
| | Adattáblázat F 800 STMéretek (mm)
|
|
|
|
| Hosszúság
|
| 2195
|
|
|
|
| Szélesség/tükrökkel
|
| 860
|
|
|
|
| Szélesség/ tükrök nélkül
|
| 797
|
|
|
|
| Tengelytáv
|
| 1466
|
|
|
|
| Ülés magasság
|
| 820/790
|
|
|
|
| Önsúly, üresen (kg)
|
| 187
|
|
|
|
| Max. össztömeg (kg)
|
| 405
|
|
|
| Motor
|
|
|
|
| Lökettérfogat (ccm)
|
| 798
|
|
|
|
| Furat/löket (mm)
|
| 82,0/75,6
|
|
|
|
| Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám
|
| 62,5/85/8000
|
|
|
|
| Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám
|
| 86/5800
|
|
|
|
| Hengerek/szelepek
|
| 2/8
|
|
|
|
| Sűrítési viszony
|
| 12:1
|
|
|
|
| Szelepvezérlés
|
| DOHC
|
|
|
|
| Keverékképzés
|
| BMS-K
|
|
|
| Erőátvitel
|
|
|
|
| Tengelykapcsoló
|
| többtárcsás, olajfürdős
|
|
|
|
| Váltó
|
| körmös kapcsolású, hatsebességes
|
|
|
|
| Tengelyhajtás
|
| fogasszíj
|
|
|
| | Menetteljesítmények
|
|
|
|
| Végsebesség (km/h)
|
| 200<
|
|
|
|
| Gyorsulás 0-100 km/h (mp.)
|
| 3,7
|
|
|
|
| Gyorsulás 0-1000 m (mp.)
|
| -
|
|
|
| Fogyasztás (l/100km)
|
|
|
|
| 90 km/órás sebességnél
|
| 3,4
|
|
|
|
| 120 km/órás sebességnél
|
| 4,4
|
|
|
|
| Üzemanyagtartály (l)
|
| 16
|
|
|
| Futómű
|
|
|
|
| Váz típusa
|
| térhálós acélváz, teherviselő motor
|
|
|
|
| Rugóút elöl/hátul (mm)
|
| 140/140
|
|
|
|
| Utánfutás (mm)
|
| 94,6
|
|
|
|
| Villaszög
|
| 63,8°
|
|
|
|
| Felnik elöl
|
| 3,5 x 17
|
|
|
|
| Felnik hátul
|
| 5,5 x 17
|
|
|
|
| Abroncsok elöl
|
| 120/70 ZR 17
|
|
|
|
| Abroncsok hátul
|
| 180/55 ZR 17
|
|
|
|
| Fékátmérő elöl (mm)
|
| dupla tárcsa, 320
|
|
|
|
| Fékátmérő hátul (mm)
|
| szimpla tárcsa, 265
|
|
|
|
| Alapár (Ft)
|
|
|
|
| A BMW F 800 ST alapára (brutto, reg.adóval együtt)
|
| 2 638 000
| |
|
| |
|