Kezdőlap arrow Technika
BMW F800 ST PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Majer Viktor   

 


F 800 ST

A 47 hónapos fejlesztőmunka - beleértve a részletes koncepció-tanulmányok elkészítését is - eredményeként megszületett F 800 S sportmotor és F 800 ST sport-túramotor a bajor márka negyedik önálló típuscsaládjának képviselője, amely kiválóan tölti be az egyhengeres F 650-esek és a boxermotorral szerelt modellek között korábban meglévő piaci rést. A hajtásról a Bombardier-Rotax GmbH-val közösen kifejlesztett és az osztrák Rotax által a BMW útmutatása alapján gyártott 798 cm3 -es soros kéthengeres, hengerenként négyszelepes motor gondoskodik. A hajtóművek készre szerelve érkeznek a BMW berlini gyárába. További műszaki sajátosságok is jellemzik az új motorkoncepciót. A vízpumpa például jobb oldalt található a hengerfej mellett, a vezérműtengely hajtja fogaskerekes áttétellel. Kedvező pozíciójából adódóan - közvetlenül a beépített termosztáttal rendelkező hűtő mögé került - igen rövidek a hűtőfolyadékot szállító csövek. Ennek köszönhetően kompakt és rendezett benyomást kelt a motor. A könnyen hozzáférhető légszűrő fölé telepített olaj/víz-hőcserélő hatására hamar eléri üzemi hőmérsékletét a motor a hidegindítást követően. A hőcserélő a motorolaj hőmérsékletét is a megfelelő szinten tartja. A kompakt építésű motor és váz együttese kiváló alapot szolgáltat a példás menettulajdonságokhoz - mind irányíthatóság, mind iránytartás szempontjából mércét állítanak kategóriájukban az F 800-as sorozat modelljei. A kormányfej és a lengővilla forgáspontja között szalagpréselt zártszelvényekből és kokillaöntvény alkatrészekből összehegesztett, rendkívül nagy csavarodási merevségű alumínium váz teremt egyenes vonalú közvetlen kapcsolatot. A kedvező súlyeloszlás és térkihasználás érdekében teherviselő elemként illeszkedik a vázba a motor, megerősített kivitelű hátsó része egyúttal a lengővilla felfogatási pontjául is szolgál négy darab tűgörgős csapággyal egyetemben. A blokkot erős csavarkötések rögzítik a vázhoz közvetlenül a lengővilla ágyazása fölötti részen. Az acélcsőből készült hátsó váz szintén csavarkötésekkel kapcsolódik az alumínium vázhoz. Nagyban kedvez a súlyeloszlásnak az is, hogy az ülés alá került az üzemanyagtartály.

 


F 800 ST

A BMW F 800 ST 798 cm3 -es, kéthengeres motorblokkját mindenekelőtt nagy nyomaték, élénk gázadási reakció és mérsékelt fogyasztás jellemzi: 62,5 kW/85 LE névleges teljesítményt ad le 8.000 és 86 Nm maximális forgatónyomatékot 5.800 percenkénti fordulaton. A BMW a motor-sorozatgyártásban mindezidáig egyedülálló megoldással tette finomabbá a járását: kiegészítő lengő hajtókar csökkenti az első és másodrendű tömegnyomatékot, elsimítván ezzel a rezgések nagy részét. A háromutas szabályozott katalizátorral és szekunderlevegő-rendszerrel kiegészített tiszta működésű erőforrás fent leírt teljesítményadatai csak részben képesek érzékeltetni az általa biztosított dinamizmust. Az F 800 ST 3,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, és igen meggyőző rugalmassággal bír. Nagy sebességnél különösen jól érvényesülnek a kedvező légellenállású, keskeny borítás előnyei. Szintén áldásos hatással van a menetteljesítményekre a mindössze 187 kg száraz tömeg de, feltankolva sem nyom többet 209 kilogrammnál. Mindez a következetes könnyű építésnek köszönhető. A csökkentett tömegű, de rendkívül stabil vázon és a szép formájú alumínium lengővillán első pillantásra látszik, hogy nem ró felesleges terhet a motorra. A BMW F 650 CS-ről ismert korszerű fogasszíjas szekunder hajtás kis gondozásigényű, megbízható megoldást jelent. A fogasszíj finomabb gázadási reakciót eredményez, hatásosan kiegyenlíti a teljesítménycsúcsokat, és nagyobb futásteljesítmény után is csendesen működik. A matt nemesacél lemezből sajtolt hátsó szíjkerék a beépített négyrészes rándításcsillapítóval együtt kiszűri a kellemetlen terhelésváltási reakciókat, és lehetővé teszi, hogy a legkisebb fordulatról is finoman, rángatásmentesen gyorsítson a motor. A rendelkezésre álló tapasztalatok szerint rendeltetésszerű használat mellett 40.000 kilométert meghaladó élettartammal rendelkezik az F 800-asok szekunder hajtása, és ezzel nagyban hozzájárul fenntartási költségeik csökkentéséhez.

 

Adattáblázat
F 800 ST

Méretek  (mm)




Hosszúság

2195




Szélesség/tükrökkel

860




Szélesség/ tükrök nélkül

797




Tengelytáv

1466




Ülés magasság

820/790




Önsúly, üresen (kg)

187




Max. össztömeg (kg)

405



Motor  




Lökettérfogat (ccm)

798




Furat/löket (mm)

82,0/75,6




Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám

62,5/85/8000




Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám

86/5800




Hengerek/szelepek

2/8




Sűrítési viszony

12:1




Szelepvezérlés

DOHC




Keverékképzés

BMS-K



Erőátvitel  




Tengelykapcsoló

többtárcsás, olajfürdős




Váltó

körmös kapcsolású, hatsebességes




Tengelyhajtás

fogasszíj


Menetteljesítmények  




Végsebesség (km/h)

200<




Gyorsulás 0-100 km/h (mp.)

3,7




Gyorsulás 0-1000 m (mp.)

-



Fogyasztás  (l/100km)




90 km/órás sebességnél

3,4




120 km/órás sebességnél

4,4




Üzemanyagtartály (l)

16



Futómű  




Váz típusa

térhálós acélváz, teherviselő motor




Rugóút elöl/hátul (mm)

140/140




Utánfutás (mm)

94,6




Villaszög

63,8°




Felnik elöl

3,5 x 17




Felnik hátul

5,5 x 17




Abroncsok elöl

120/70 ZR 17




Abroncsok hátul

180/55 ZR 17




Fékátmérő elöl (mm)

dupla tárcsa, 320




Fékátmérő hátul (mm)

szimpla tárcsa, 265




Alapár (Ft)  




A BMW F 800 ST alapára (brutto, reg.adóval együtt)

2 638 000

 

 
© 2024 F650.hu
Az oldalt a 3Gteam üzemelteti.