Talán nincs is még egy olyan motorfajta, amelynek annyi nehezítő körülmény közepette kellene helyt állnia, mint egy endurónak. Éppen ezért a BMW G 450 X esetében a gyakorlati próba szerves részét képezte a laboratóriumi és a tesztpályás vizsgálatok mellett a versenykörülmények közötti tesztelés is. Az új modell minden körülmények között szívósan állta a sarat: nem fogtak ki rajta sem a magas ugratások, sem a farkasordító hideg, ahogy a rekkenő hőség, a vízátkelések, illetve a homok- és kőfelverődéssel járó, rendkívül poros környezetben történő tartós használat sem.
A G 450 X 449 köbcentiméteres, egyhengeres, négyütemű DOHC-motorja a BMW fejlesztése. A helytakarékos koncepció eredményeképpen remekül bírja a fokozott fordulatot. A lambda-szondával és két sorba kapcsolt fojtószeleppel párosított benzinbefecskendezés nemcsak előnyös teljesítmény-kifejtést, hanem egyúttal Euro III-megfelelőséget is szavatol. Mindezek eredményeképpen a BMW G 450 X már ma teljesíti a versenyekre vonatkozóan a jövőben érvénybe lépő szigorúbb környezetvédelmi előírásokat.
A G 450 X motorját önindító kelti életre. A nagy teljesítményű akkumulátor és benzinbefecskendezés miatt mindig megbízhatóan indul, ezért nincs szükség kiegészítő berúgópedálra sem. Az önindító teljesítményfelvételét automatikus dekompresszió-funkcióval csökkentette a BMW.
A főtengely és a váltó között a szellőztető funkcióval rendelkező köztes tengely viszi át a nyomatékot. Ez azt jelenti, hogy visszafelé forog a G 450 X motorjának főtengelye. A henger kb. 30 fokkal van előre döntve, ami kedvez az irányíthatóságnak, mivel az első kerék felé tolódik a jármű súlypontja. A henger megdöntésével a felszabaduló hely miatt egyenes vonalú, függőleges szívótraktus kialakítására nyílik mód, ez pedig előnyösen hat a teljesítményre.
A szabadalmaztatott lengővilla-ágyazásnak köszönhetően a berugózás mértékétől függetlenül kisebb kopásnak van kitéve a fogaskerék, a lánc és a lánclap, mint a hagyományos konstrukciók esetében. Egyúttal kedvezően hat a menettulajdonságokra, hogy sokkal mérsékeltebbek a hajtás terhelésváltási reakciói.
Az újszerű vázkoncepció optimális erőátadást biztosít, minimális anyagszükségletének köszönhetően pedig ideális viszonyt teremt merevség és tömeg között.
A futómű geometriájának és szerkezeti felépítésének kialakítását az a fő cél vezérelte, hogy képes legyen kibírni a versenyhasználattal együtt járó fokozott igénybevételt. Az állhatatos munka eredményeként könnyű irányíthatósággal, meggyőző fordulékonysággal és kiváló stabilitással ötvöződnek a modell nagyszerű tereptulajdonságai.