Hosszú éveken keresztül a BMW a két-, három, illetve négyhengeres sport-, túragépekkel és a két stílust ötvöző motorkerékpárokat ajánlott a vásárlóinak. Az erőművek eme széles skálája mellé 1995-ben elkezdte újra gyártani egyhengeres erőforrásait, melyeket főként a kezdő motorosoknak ajánlottak. 1967 óta nem készült egyhengeres motor kék-fehér színekben. A 652 köbcentis motor mellett a könnyű váz, kiváló ergonómia és rugalmasság jellemezte egyhengeres hamar igen népszerűvé vált. A BMW F650 mint "Funduro" ötlet akkor született, mikor a gyár megbízottai látogatást tettek az Aprilia üzemében. Azidőtájt az Aprilia a sikeres Pegaso 650-es gyártásának akkori végső szakaszába ért, felhasználva abban az osztrák Rotax cég folyadékhűtéses ötszelepes egyhengeresét. Az újító német cég gyorsan felismerte a két céggel való együttműködés hasznosságát és azonnal módot találtak rá hogy piacra dobhassanak egy hasonló modellt, amelynek mellkasában osztrák szív dobog, olasz kezek építik egységessé, német előírások és tervek alapján. Ezzel a kooperációval egy igen kezes kezdő-szintű motorkerékpárt tudtak piacra dobni, versenyképes áron. Ahhoz, hogy a BMW ilyen nemzetközi motorkerékpárt el tudjon adni nagy hangsúlyt kellett fektetni a formatervezésre. Számos kísérleti változat után bólintott csak rá a végső rajzra Martin Longmore, szabadúszó formatervező. A Bajorországban élő angol számára a következő volt az F650 design-koncepciója: "Létrehozni az esztétikai, technikai, funkcionális és újító tulajdonságok egy érzelmes vonzerővel való harmonikus keverékét - egy keveréket, amely biztosítja azt az egyedi jellemzőt, ami minden BMW-t tökéletesen összetéveszthetetlenné tesz." Egy pillantás elég egy F650-re, rögtön elárulja, hogy Longmore tervezése sikeres volt. Habár a motornak számos egyedi stílusjegye van, tagadhatatlan az R-sorozatú boxerek családi vonása. A váz formája meglehetősen őszinte. A térhálós acélváz felso csöve tárolja a motorolajat, a motor, pedig teherhordó alkatrészként fokozza a merevségét. Elöl 41mm-es villapár 17cm-es rugóúttal, hátul pedig egy 40 fokozatban állítható hidraulikus lengéscsillapító gondoskodik a megfelelő kényelemről. Alumínium-ötvözet lengőkar járul hozzá a csekély önsúlyhoz. Négydugattyús Brembo féknyereg fogja közre a xx mm átmérojű első féktárcsát, hátul pedig egy kétdugattyús látja el feladatát a xx mm-es tárcsán. Az F650 sikerének egyik alapja a motor volt, ami biztosította azt a tiszta és megbízható működést, amit a BMW és vevői elvártak. A Rotax már régóta a hosszú löketű egyhengeres motorok egyik fő gyártója volt, ötszelepes motorjuk már többször bizonyított. A BMW számos változtatást végzett azonban rajta, hogy az igényeknek megfeleljen. A Rotax száraz karteres kenését és egyrészes összekötőrúdját meghagyták, a motor csapágyait azonban alacsony súrlódású síklócsapágyakra cserélték a hosszú élettartam és az alacsony működési zaj érdekében. A K-sorozat jellemezte hengerfej, négyszelepes égéstér, két felül fekvő vezérműtengely, alátétes szelepbeállítás lett felhasználva. A négy szelep helyet biztosított a dupla gyújtásnak, ami amellett, hogy a lóerők számát növelte, csökkentette a károsanyag-kibocsátást, ami a BMW egyik legfontosabb szempontja. A motor táplálásáról két állandónyomású Mikuni karburátor gondoskodik, mindkettő saját szívótorokkal. Hasonlóképp a kipufogógáz is dupla leömlőn távozik a hengerből. Ezek a változások 48 LE-t kölcsönöznek a motornak 6500-as fordulaton és xxx NM forgatónyomatékot 5200-on. Az F650-esen motorozva láthatjuk, hogy a BMW mérnökei megoldották a házi feladatot. Az ötsebességes váltóval a teljesítmény-leadás egyenletes a teljes tartományban, a motor járása pedig egyhengeres voltához képest meglepően sima. Szereti a fordulatot, sot kifejezetten örül a 7500-as piros vonal alatti felsőbb tartománynak, habár cserébe feláldoztak néhány mélyről jövő horkantást. Egykerekezés? Lehetséges, némi erőkifejtéssel, de ha az XR600-as durva nyomatéka hiányzik, azt bizony valahol máshol kell keresned. A városban a hosszú rugóutak nincsenek túlságosan kihasználva, bár a mai útminőségek mellett sosem árt, ha van még néhány cm tartalék. A motorkerékpár kezelhetősége jó, kiszámítható, köszönhetően az F650 csekély (xxx kg) súlyának. A Brembo fékek gondoskodnak a megfelelő fékhatásról a kellemetlen helyzetekben. XXX Km/h sebességig az erőmű rezgései csupán enyhe zsibogásként érzékelhetőek, csak xxx Km/h fölött lehetnek kissé zavaróak, habár ennél a tempónál már kissé fárasztó az utazás a magas szélvédő hiánya miatt. Távolabbi tájakat megcélzók számára mindenképpen ajánlott a túraplexi beszerzése. Az üléskényelem jó, több száz km folyamatos megtételére is alkalmas. A nagyvonalú tankkapacitásnak és az alacsony fogyasztásnak köszönhetően elég nagy az F650 hatótávolsága. A BMW az F650-est néhány hosszú távú túra-kiegészítovel látta el, amiket extraként meg lehet vásárolni: oldaldobozok, hátsódoboz, fűtött markolat és elektromos csatlakozóaljzat. Az R1100GS-hez hasonlóan az F650-est is kettős célú motorként ajánlják, bár az F650 viszonylag ritkán szerepelt a sivatagi versenyeken, mégis két Dakar-gyűzelem bizonyítja az F rejtett terepjáró képességeit. Kis mérete és kiváló kezelhetűsége sokszor elűnyhöz juttatja a nagyobb, testesebb endurókkal szemben. Alacsonyabb vezetűk számára örvendetes, hogy kapható egy készlet az F-hez ami csökkenti az ülésmagasságot, igaz az által, hogy a hátsó lengéscsillapítót és a lengűkart némileg módosították. A készlet tartalmazza a rövidebb oldal- és központi támasztót. Azt hiszem a BMW F650 egy teljes, kifinomult motorkerékpár, ami kiválóan teszi a dolgát. Megállja a helyét a hosszabb túrákon és a rázós földutakon egyaránt. Igazán jó kezdő motorosoknak, de a tapasztaltabb vezetők értékelni tudják egyszerűségét, kis súlyát és kifinomultságát. Motor | | Építésmód | 1 hengeres 4-ütemű, DOHC-vezérlés hüvelyes lánchajtással, 4 szelep emelőtőkés szelepbeállítással, kiegyenlítőtengely, folyadékhűtésa hengeren és a hengerfejen, integrált vízpumpa, 5-sebességes hajtómű, szárazkarteres kenés | Hengerfurat/löket | 100mm / 83,0mm | Hengerűrtartalom | 652cm³ | Sűrítés | 9,7 : 1 | Névleges teljesítmény | 35KW / 48PS bei 6500 U/Min | Max. forgatónyomaték | 57Nm bei 5200 U/Min | zulässige Dauerdrehzahl | 7000 U/Min | Max fordulatszám | 7500 U/Min | Motorkenés | Szárazkarteres kenés olajpumpával | Henger / dugattyú | "Nikasil" bevonatú könnyűfém henger, Könnyűfémöntvény dugattyú 3 gyűrűvel | Olajpumpa | 2 Trochoidpumpa, primérhajtásról üzemelve | Olajnyomás (üresjárat) | = ill. > 0,5bar ( 80°C olajhőmérsékleten.) | | | Gyújtás | | Építésmód | nagyfeszültségű, kontakmentes kondenzátoros gyújtásrendszer elektromos gyújtásbeállítással és 3 fázisú váltóáramgenerátorral | Mágnesesgyújtásgenerátor | 14V / 280W | Induktívjeladó | 190 - 300 ? | Tekercskimenet | 0,20 - 0,50 ? | Gyújtótekercs | Primértekercs 0,20 - 0,50 ?, Sekundertekercs 6 - 13 K? | Gyújtógyertya | 2 * NGK D8EA | Önindító | Állandómágnes-motor mit Klemmkörperfreilauf über Vorgelege auf Kurbelwelle wirkend, Leistung 0,9KW, Übersetzung 1 : 32 | | | Porlasztó | | Építésmód | 2 * MIKUNI - állandó nyomású BST 33-B 316 típusú | Főfúvóka | 132,5 | Fúvókatű | 5E 94-4 | Üresjárati fúvóka | 41,3 | | | Hűtés | | Építésmód | thermostatgeregelte Zwangsumlaufkühlung mit Kreiselpumpe und elektrischem Zusatzlüfter | Termosztát nyitás | 72 - 75°C | Öffnungsweg | 7,5mm (bei 87°C) | Prüfdruck | 1bar für ca.10 Minuten | | | Kipufogórendszer | | Építésmód | 2 az 1-be rendszer szabályozatlan katalizátorral, acél | | | Erőátvitel | | Kupplung | mechanisch gezogene Mehrscheibenkupplung im Ölbad, Kupplungsscheiben - ø 145mm, Handkraft 50N, | Verschleißgrenzen Kupplung | Verzug der Belaglamellen - 0,15mm, Verzug der Innenlamellen - 0,15mm, Gesamthöhe der Belaglamellen - 24,0mm, Gesamthöhe des Lamellenpaketes - 35,0mm, Länge der enstpannten Kupplungsfeder - 43mm | Váltómű | integriertes 5-Gang-Getriebe, klauengeschaltet | Primérhajtás | geradverzahnte Stirnräder, Übersetzung 37/72 = 1:1,946 | Szekunderhajtás | O-Ring Kette 5/8 * 1/4 mit 120 Gliedern, Übersetzung: Ritzel 16 Zähne, Kettenrad 47 Zähne | | | Futómű | | Első rugózás | SHOWA Teleskopgabel, Federweg (Normallage, Belastung 75kg) 170mm, Federung über Schraubenfedern, Dämpfung hydraulisch, Vorderrad Nachlauf 110mm, Lenkeinschlagwinkel 42°, Standrohroberfläche hart verchromt, Standrohr Außen-ø 41mm | Hátsó rugózás | SHOWA Zentralfederbein, Gesamtfederweg (am Rad) 165mm, Federvorspannung 40fach einstellbar, Zugstufendämpfung stufenlos einstellbar | Hátsó lengőkar | doppelseitige Delta-Box-Schwinge, Länge 540mm | Elsőfék | hydraulisch betätigte Einscheibenbremse, Bremsscheibe ø300mm, Dicke 5mm (Mindestdicke 4,5mm), Doppelkolben-Schwimmsattel, Kolben-ø Bremssattel 30/32mm, Mindestbelagstärke 1,5mm, DOT4 | Hátsófék | hydraulisch betätigte Einscheibenbremse, Bremsscheibe ø240mm, Dicke 5mm (Mindestdicke 4,5mm), Doppelkolben-Schwimmsattel, Kolben-ø Bremssattel 34mm, Mindestbelagstärke 1,5mm, DOT4 | Elsőkerék / hátsókerék, fajtája | 2,15 * 19 / 3,00 * 17, fűzött küllős | Szabadmagasság / ülésmagasság | 210mm / 800mm | | | Egyéb | | Akkumulátor | 12Ah, 12V | Szárazsúly / megengedett össztömeg | 191kg / 371kg | Tank / Üzemanyag | 17,5 Liter (2 Liter tartalék) / 95-ös ólommentes | Hűtővíz mennyiség | 1,4 Liter, abból 0,2 Liter a kiegyenlítőtartályban | Motorolaj mennyiség (szűrőcserével) | 2,1 Liter | Villaolaj mennyiség | 0,6 Liter |
|