Sziasztok!
Van egy erős kálváriám.
A motor: F650ST 98-as évjárat.
Elkezdte forralni az akkuból a vizet. Megmértük a fesszabályzóról kijövő feszültséget és azt láttuk, hogy 17,5-18V van az akkusaruknál. Utánanézve egyértelműen döglött fesszabályzóra utal a jelenség.
Hosszas várakozás után Nasához beérkezett a vadi új, gyári fesszabályzó, amit a hétvégén be is építettünk. Elindult a gép, öröm. Rámértünk és azt láttuk, hogy az akkusarukon továbbra is 17,5-18V feszültség van.
Összefoglalva kicsit pontosabban, miket mértünk és milyen eredményeket kaptunk:
A generátor két fázisa között 5000rpm-nél 75V mérhető (kb. 400Hz)
A generátor bármelyik fázisa és a test között szakadás van (nem mérhető ellenállás)
A generátor bármelyik 2 fázisa között kb. 0,02-0,03 Ohm ellenállás mérhető.
Ezek alapján a generátor korrektül működik, szerintem.
A feszültségszabályozó viszont már alapjáraton is 18V (!) körüli egyenfeszültséget gyárt.
Ha lecsatlakoztatom az egyik fázis vezetékét a fesszab-ról (azaz csak 1 fázist használok, a csillagkapcsolás miatt) akkor a a fesszab. kimenetén normális, fordulatszámtól függően 13,5-14,5V egyenfeszültség mérhető.
Ez szerintem azt jelenti, hogy a fesszabályozó nem képes disszipálni a generátor által megtermelt energiát, azaz új, de nem jó... Valamint azt is jelenti, hogy a generátor kb. 400W teljesítményéből a motor csak 100W teljesítményt használ el, azaz enyhén túlméretezett a generátor, a fesszab. meg szar helyre került, nincs elég hűtése (ezen lehet mondjuk segíteni), és nagy teljesítményt kell disszipálnia, megdöglik.
Így lekötve az egyik fázist viszont használható a gép, 1/3 teljesítményű generátorral, (kb 120-130W lehet).
Nos, nehéz elhinni, de persze van esélye annak, hogy a vadi új fesszab szar, viszont ezt le kellene próbálni, mielőtt Nasát zaklatnám a dologgal, nembeszélve arról, hogy hónapokat kellett várni a cuccra.
Hogy kiderüljön,hogy igaz-e a teória, kellene valaki, akinek a gépére csak rádugnánk az új, ám nem biztos, h 100as fesszabályzót, (3fázis, + - még egy test) és megmérni, azon hány V mérhető.
Nos, ha valaki a fenti leírásból tud nekem valami okosat mondani, vagy hajlandó arra, hogy hasonló motorjára rádugjuk a fesszabályzómat egy mérés erejéig, annak segítségét megköszönöm. A motorom jelenleg Szegeden van, de a fesszabályzó Szeged és BP viszonylatban tudom mozgatni.
Előre is kösz az ötleteket.
KF
|