Amikor az f650.hu csapatot beneveztük az idei BMW-MTM 24-órás futamra, jómagam a tavalyi Szallerbeck 24-órás alapján monoton, hosszú, fejben matekozós, odafigyelős, de fizikailag nem túl strapás motorozásra számítottam, ahol a legnagyobb kihívás számomra az, hogy el ne aludjak hajnalban. Tévedtem. Itt elalvásra sok esélyem nem volt. Ha egy Dakar vagy egy Bamako full-contactnak számít, akkor ez leginkább semi-contact volt, ahol ugyan bekaptunk egy-két ütést, de talpon maradtunk, és 24 óra elteltével a 48 induló csapatból a 24. helyen végeztünk. Ezért (is) köszönettel tartozom Gyuszkónak és Lejminek, akikkel együtt motoroztunk úgy 1300 kilométert Északkelet-Magyarország vélhetőleg legszebb és valószínűleg legrosszabb útjain.
A BMW marketingesei ennél jobb promóciót nem is találhatnának ki arra, hogy motorozni szerető embereknek bebizonyítsák, az R 1200 GS-nél jobb csak az R 1200 GS Adventure lehet, ha az ember el akarja hagyni a tükörsima aszfaltutak világát és gyorsan, simán szeretne csapatni. Reggel a Wallis Pestnél vigyorogva méregettük a versenytársak gépeit, csodálkoztunk az oldalkocsis harci szekéren, a Három Bajor OT-s rendszámú R60-asain és R75-ösén, meglátogattuk a vegyes csapatokban kisebbségként induló F650-es kollégákat, hogy hirdessük az igét (mint kiderült feleslegesen, hiszen ők is olvassák az f650.hu-t, innét is üdv, uraim!), és vártuk, hogy kihúzhassuk a 20-as rajtszámot, aminek külön örültünk, mert már nyihogtak a lovak. A brigádból búcsúztatni és könnyet hullatni Ifa és Kisifák, valamint Janó Janónével és Kisjanóval érkeztek, ahogy a célbaérkezés után is KovRob a két nagyobbik KisKovRobbal, és nekem külön örömként Navigatorné és Gyereknavigator köszöntötték a csapatot. Köszönjük a támogatást - hiába, a brigádszellem töretlen! Ami a Szallerbeckhez képest szokatlan volt, hogy, kivéve a pontgyűjtőszakaszokat, itt egyben kaptuk meg az egész itinert (ott szakaszonként adagolva adják), és itt nem volt idő felkészülni (pontosabban volt, de az a menetidőnkből vett el). És újdonság volt még, hogy két szlalompálya és két pontszerző etap nehezítette a versenyt - és segített a tavalyi nyolc első helyezett csapat helyett idén egy első helyezettet kiválasztani. I. Az első szakasz összesen 13 km-es távolságára a szlalom 20 percével együtt 45 percet kaptunk (szükséges átlagsebesség 30,95 km/óra), amit 1 perc késéssel abszolváltunk. Az útvonal a következő volt: WALLIS MOTOR KFT. VÁCI ÚT 175. VÁCI ÚT, jobbra Dunakeszi felé ELÁGAZÁS, balra Dunakeszi felé 2-es útra DUNAKESZI, JET kúti, közlekedési lámpánál jobbra Fót felé DUNAKESZI, lámpás kereszteződés Fót-Konzervgyár felé DUNAKESZI, a vasúti híd utáni közlekedési lámpánál, tarts balra Fót felé KÖRFORGALOM, egyenesen tovább VEZETÉSTECHNIKA PÁLYA, Dunakeszi vége tábla után 600 méterrel a jobb oldalon SZLALOM GYAKORLAT A szlalomot egy sokszoros 24-órás champion, MOBITT-os oktató motorosrendőr kolléga építette és vezette le. Volt benne teniszlabda kerülgetés első és hátsó kerékkel más-más irányból, egykezes-kötélleakasztós-oszlopkerülős-kötélvisszakasztós feladat, libikókapallón áthajtás, három háromméteres kör egymás után más-más irányban. A csapatokból az út elején és végén 1-1 versenyző teljesíthette a távot - elsőnek Gyuszkót választottuk önkéntesnek, aki a papíron 2 percre kalibrált pályát 02:36 alatt teljesítette - respect! II. A szlalom után jött egy 38 km-es szakasz, amire ugyancsak 45 percet kaptunk (50,67 km/óra átlegsebesség), és amit késés nélkül teljesítettünk. Útvonal: DUNAKESZI FÓT CSOMÁD VERESEGYHÁZ ERDŐKERTES VÁCEGRES GALGAMÁCSA GALGAGYÖRK PÜSPÖKHATVAN ACSA, Erdőkürt felé, a Virág Ajándék bolt előtt a bal oldalon III. Az első pontgyűjtő speciálszakaszon az induló és érkező állomást ismerve az induláskor kapott településlistát kellett a lehető legrövidebb úton, legészszerűbben felkeresni, és a megadott helyeken 1-1 pecsétet és betűt begyűjteni az ellenőrzőlapra. Az ideális táv 170 km, az ideális részidő 180 perc, az ehhez szükséges átlagsebesség 56,67 km/óra. Mi a következő megfejtést választottuk, amivel az első jelentősebb késésünket (egy úttévesztéssel) összeszedtük: ACSA Csővár Penc RÁD, az Acsa-Vác főúton, jobbra a templomnál Penc Keszeg ALSÓPETÉNY, a Kisáruház melletti kocsma előtt Nézsa LEGÉND, a Vadász büfé előtt Nógrádsáp Nógrádkövesd Becske SZANDA, a templommal szemben a buszmegállóban Magyarnándor SZENTE, az óvodával szemben a buszmegállóban Magyarnándor Cserháthaláp Cserhátsurány Herencsény Kutasó BOKOR, a Bokri sajtüzem előtt Kutasó Cserhátszentiván Alsótold Felsőtold GARÁB, a templom előtt Felsőtold Alsótold Kozárd Ecseg CSÉCSE, a Községi Önkormányzattal szemben Pásztó (ahol tankoltunk) Hasznos Mátrakeresztes MÁTRASZENTIMRE, a Fenyves Büfénél, a Sportpályával szemben IV. Innét jött egy jó kis hegyi szakasz: Mátra, az Eger Rally útvonalai, Tour-de-France-életérzés az Ózd környéki cigányfalvakban, ahol trikóval integető srácok mutatták, hogy húzzuk már jobban a gázt, a Bükktől kezdve már vizes úton hajtva, hiszen az eső előttünk 2 perccel járt. A 122 km-re 120 percünk volt, ami 61 km/órás átlagot igényelt, hát ezt sem tartottuk, viszont nem is rontottunk az eredményünkön. Útvonal: MÁTRASZENTIMRE PARÁD PARÁDFÜRDŐ RECSK SIROK TERPES, titkos ellenőrzőpont a Legyes söröző előtt (amit jól kihagytunk az én hibámból, mert elvittem a falu előtti kereszteződésnél Bátor felé a csapatot) BÁTOR EGERBOCS SZŰCS EGERCSEHI BEKÖLCE, újabb ellenőrzőpont a temetővel szemben MIKÓFALVA BÉLAPÁTFALVA (ahol megálltunk frissíteni, és ahol rájöttem, hogy a kofferban a B! nevű energiaital nomen-est-omen felrobbant, és minden cuccomat átható ragaccsal és penetráns tuttifruttiszaggal árasztotta el - a veresbika energiaital ellenben nem robbant, cserébe jól megittuk) SZILVÁSVÁRAD BÜKKMOGYORÓSD CSERNELY, ellenőrzőpont a TIP-TOP élelmiszerbolt előtt LÉNÁRDDARÓC SÁTA BORSODBÓTA (na itt voltak a drukkerek) SAJÓMERCSE PUTNOK, Bánréve felé a MOL kútnál a baloldalon V. Ekkor már erősen kezdett esteledni, pedig még csak a táv harmadát teljesítettük. Viszont jött egy újabb szép szakasz, aminek a 134 km-ét 150 perc alatt kellett volna végighajtani 53,6 km/óra átlagsebességgel. Na itt majdnem egy órát rápakoltunk a késésünkre. Íme az útvonal: PUTNOK SERÉNYFALVA KELEMÉR ZÁDORFALVA RAGÁLY TRIZS AGGTELEK JÓSVAFŐ SZINPETRI SZIN PERKUPA SZALONNA SZENDRŐ GALVÁCS ABOD ANDRÁSTANYA, zöld tábla LÁDBESENYŐ, ellenőrzőpont a falu végén Edelény felé a nagy bal kanyarban EDELÉNY (itt másokkal együtt tankoltunk is, úgy emlékszem) DAMAK HEGYMEG LAK TOMOR MONAJ SELYEB ABAÚJSZOLNOK, ellenőrzőpont a faluban BAKTAKÉK FANCSAL FORRÓ VI. Bíztatólag hatott, hogy már csak egy etap és megállhatunk, meleg ételt is ehetünk Füzérkomlóson. Így nekivágtunk egy újabb szakasznak, amiért tudtam, hogy KovRob rokonságától külön elnézést fogok kérni a göncruszkai éjszaka megzavarása miatt. Viszont Lejmi izmosított kipufogója az erdőben nyúl-, róka- és őzriasztónak remek volt - egy nyúl arcán határozottan láttam a rémületet, hogy megjött a kaszás, amikor tiltásig húzta a gázt, mármint Lejmi, nem a nyúl. A 93 km-re 120 percet kaptunk, ami itiner szerint 46,5 km/óra átlagsebességgel teljesíthető. A szakasz hegyaljai részét ismertem, és Lejmi Óhuta utáni zoknihúzós fondorlata sem vethetett gátat annak, hogy időben megtegyük a szakaszt. Útvonal: FORRÓ, MOL-kút ENCS GIBÁRT ABAÚJKÉR ERDŐBÉNYE TOLCSVA ERDŐHORVÁTI HÁROMHUTA ÓHUTA REGÉC, ellenőrzőpont a templommal szemben PONY VILMÁNY GÖNCRUSZKA ZSÚJTA ABAÚJVÁR KÉKED HOLLÓHÁZA FÜZÉRKOMLÓS, Fehér Szikla Vadászház, Pálháza felé a jobb oldalon (itt ettünk úgy éjjel egy után, azt hiszem, vadpörköltet krumplival és savanyával, meg sütit, és Gyuszkó hathatós udvarlásának köszönhetően a veresbikás lányoktól két kör veresbikát is kaptunk, és persze térképet is rajzoltunk, mert az első szlalom alatti idő csak ennyi térképezésre volt elég, viszont a pihenőidőnkkel a saját késésünket tetéztük, de kellett). VII. Amikor azt írtam az elején, hogy ezen a futamon elaludni nem lehetett, lódítottam: erre a szakaszra kevéssé emlékszem, legalábbis addig, amíg meg nem pirkadt valahol Hídvégardó környékén, ami az út legszebb, majdnem giccses, díszletszerű képe volt, azt hiszem, Kassával a háttérben. És itt hajnali fél négy körül utolértük az esőt is, viszont nem volt súlyos, csak csendesen pötyögött, és el is múlt. Láttunk sok buta fácánt az úton, meg esőruhát húzó motorosrendőr-csapatot (miért? nem értem...), és Lejmi is újabb szerkezetet pakolt magára: nevezetesen egy elegáns piros szigszalaggal rögzített esőcsizmát, amit a célban is megdícsért a verseny stylistvénával megáldott egyik bírája. A 160 km-re 180 percet kaptunk, 53,33 km/órás előírt átlagsebességgel. Itt is késtünk, a szakaszvági ellenőrzőpont épphogy megvárt Aggteleken, de mögöttünk is jöttek még bőven. Útvonal: FÜZÉRKOMLÓS NYÍRI BÓZSVA TELKIBÁNYA GÖNC GÖNCRUSZKA (mégegyszer elnézést, aki a korábbi attak után elaludt, itt biztosan újból felébredt) VILMÁNY VIZSOLY (áldás, békesség!) BOLDOGKŐVÁRALJA BOLDOGKŐÚJFALU ABAÚJSZÁNTÓ (itt megijedtünk, mert Gyuszkó, a füvesember, előrerohant, és balra kiment kaszálni, de szerencsére semmi baja nem esett sem neki, sem a mocijának) PERE, ellenőrzőpont Ináncs felé az Arany Hordó panzió étteremmel szemben (a pontőr kedvesen megkérdezte Gyuszkót, hogy a sok fű a gépen mi célt szolgál:-) HERNÁDSZENTANDRÁS ENCS-FÜGÖD ENCS (itt ismét tankoltunk) MÉRA SZALASZEND SZEBENYE PUSZTA, zöld tábla FULÓKÉRCS, ellenőrzőpont a Polgármesteri Hivatallal szemben SZEMERE BÜTTÖS KRASZNOKVAJDA SZÁSZFA RAKACA VISZLÓ TORNASZENTJAKAB BÓDVALENKE, ellenőrzőpont a Szabaság út és a Petőfi utca sarkán KOMJÁTI BÓDVASZILAS SZIN SZINPETRI JÓSVAFŐ AGGTELEK, a benzinkútnál jobbra fordulni, szakaszvég a Cseppkő Szálloda előtt VIII. Újabb pontgyűjtőszakasz következett, amit a tetemes késésünk ellenére is bevállaltunk, hátha-sikerül-beérnünk-időben alapon. Majdnem sikerült. Pedig jól is mentünk. A 138 km-re 150 percet kaptunk 55,2 km/órás előírt átlagsebességgel (ezen a Ragály-Imola szakasz útminőségére emlékezve kacagnom kell, muhaha!), de az eddigi késésünket nem tudtuk végleg ledolgozni, csak csökkenteni, viszont kaptunk egy sakkot. Útvonalnak mi ezt választottuk: AGGTELEK Ragály ZUBOGY, a Liget söröző előtt Ragály Imola KÁNÓ, a templom előtt Szőlősardó Szalonna Rakacaszend Rakaca SZÁSZFA, a faluban a templom előtt, a pontőr még 6 percig várt volna Krasznokvajda (itt Gyuszkó idejét érezte, hogy elővegye a többfokozatú, repetitív teaser-kampánnyal beharangozott titkos csodafegyvert - a nyakában lógó fatábla után, biocsávó, gondoltam, valami príma afgán cuccot húz elő, amit békésen elpöffentünk az erdei hűtővíz-leeresztés után, de annál sokkal jobb volt: - fejenként 2 db kakaóspalacsinta! a kesztyűm belülről még egy óra múlva is cuppogott a ragacstól - köszönet az életmentő cuccért!) Felsőgagy Abaújlak GADNA, a buszmegállóban Felsővadász (itt már kisütött a nap) Kupa Tomor LAK, az irotai elágazásban (lett volna, de a srácokkal szembefutottunk az úton, megálltak és pecsételtek egyet vigyorogva, thx) Hegymeg Damak Edelény BORSODSZIRÁK, az Állomás kocsma előtt Edelény (itt ismét tankoltunk) MÚCSONY, a Petőfi Művelődési házzal szemben (na ezt a pontőrt már nem értük el) KAZINCBARCIKA, MOL-kút (itt pedig már csak két előttünk is érkezést lekésett csapat fogadott, akik az egy nap alatt (vadiúj gumi volt!) textilig darált hátsóabroncsú szupermotos csapattaguk miatt a csendes visszavonulást választották, és egyből Dunakeszire mentek, mondván, még haza kell érniük Győrbe is, bátor vállalkozás...) IX. Ezt a szakaszt a mattot megelőzendő levágtuk - arra spekuláltunk, hogy fel nem adjuk, de ha a mezőny után megyünk az előírt útvonalon, esélyünk sincs utolérni őket, viszont ha gyorsítón rövidítünk, akkor még a sok büntetőpont ellenére is végigmehetünk. Így a 26-oson Putnok és Bánréve felé vettük az irányt, ahol a 25-ösre áttérve Ózdnak, majd a 23-ason Pétervásárának mentünk, és hipp-hopp, láss csodát: a mezőny első felében találtuk magunkat. Az eredeti útvonal (186 km, 180 perc, 62 km/óra) ez lett volna: KAZINCBARCIKA MOL-kút, jobbra a 26-os útra Bánréve felé SAJÓIVÁNKA VADNA NAGYBARCA BÁNHORVÁTI DÉDESTAPOLCSÁNY MÁLYINKA BÁNKÚT, ellenőrzőpont a Fehér Sas panzió előtti téren, zöld tábla SZENTLÉLEK, zöld tábla LILLAFÜRED EGER, ellenőrzőpont a Pénzpataki vadászház kiágazásnál a nagy bal kanyarban a 33-as kő után SZARVASKŐ MÓNOSBÉL BÜKKSZENTMÁRTON BALATON BORSODNÁDASD JÁRDÁNHÁZA ARLÓ ÓZD-HÓDOSCSÉPÁNY ÓZD ÓZD-SZENTSIMON HANGONY DOMAHÁZA, ellenőrzőpont a falu közepén a piactéren ZABAR ISTENMEZEJE ERDŐKÖVESD PÉTERVÁSÁRA, a 23-as úton, Bátonyterenye felé a jobb oldalon, benzinkút X. Indulás előtt alaposan bekávéztunk, szendvicseztünk, firssültünk, és innentől kezdve nagyon szép időket mentünk, végig javítva a pozíciónkon. 110 km-re 120 percünk volt, 55 km/órás előírt átlagsebességgel. A rövidítés ellenére még mindig maradt 42 perc késésünket (!) feleztük 21 percre. Az útvonal: PÉTERVÁSÁRA MÁTRATERENYE NÁDÚJFALU HOMOKTERENYE, zöld tábla MÁTRASZELE KAZÁR VIZSLÁS SALGÓTARJÁN NAGYKERESZTÚR SÁMSONHÁZA, ellenőrzőpont a faluban a Vegyesbolt Kocsma előtt (innen a 21-esre a tari buddhista sztúpa mellett értünk ki, nyomtam is néhány "om mani padme hum" momomantrát, ami egész jól zizegett a sisakban, és jó energiamezőt teremtett, így kicsit gyorsult a tempó) KOZÁRD, ellenőrzőpont a Vadvirág étteremmel szemben a buszmegállóban ECSEG CSÉCSE SZARVASGEDE KISBÁGYON, ellenőrzőpont a bujáki elágazásban PALOTÁS HÉHALOM ERDŐTARCSA KÁLLÓ ERDŐKÜRT ACSA, Erdőkürt felől, a híd után, a jobb oldalon, a már ismert Virág-Ajándékbolt előtt
XI. Innen telefonáltunk az otthon maradottaknak, hogy nemsokára beérünk - az út a második szakasz reciprokja volt. 38 km, 45 perc + 20 perc a szlalomra, a késésünk tovább csökkent. Útvonal: ACSA PÜSPÖKHATVAN GALGAGYÖRK GALGAMÁCSA VÁCEGRES ERDŐKERTES, zöld tábla ERDŐKERTES VERESEGYHÁZ CSOMÁD FÓT, Dunakeszi felé, 2/A ÚT FÖLÖTTI HÍDON ÁTMENNI, 600 méter múlva a bal oldalon tanpálya SZLALOM GYAKORLAT (most önkéntesnek Lejmire esett a választás, szépen végigment, a szinte percre pontosan 24 óra minden nyűge és fáradtsága ellenére 04:06 alatt teljesítette a pályát) XII. Innen bandában, másik két csapattal együtt gurultunk vissza a kiindulóponthoz. 14 km, 25 perc, 33,65 km/óra előírt átlagsebeség). Időben beértünk. Útvonal: KÖZLEKEDÉS BIZTONSÁGTECHNIKAI PÁLYA, balra Dunakeszi felé DUNAKESZI KÖRFORGALOM, egyenesen tovább a 2-es út felé I. LÁMPÁS KERESZTEZŐDÉS, centrum felé, jobbra a vasúti hídon keresztül II. LÁMPÁS KERESZTEZŐDÉS, 2-es út felé III. LÁMPÁS KERESZTEZŐDÉS A JET KÚTNÁL, balra fordulni VÁCI ÚT, ellenőrzőpont a Duna Plaza mögött (ezt, most látom csak, hogy kihagytuk) CÉL: WALLIS MOTOR PEST KFT. Váci út 175. Konklúzió Végigmentünk. A helyezésünk 24. lett a 48 induló csapatból, 79 830 hibaponttal (közvetlenül előttünk 74 610, utánunk 89 030 volt az eredmény). Pár csapat feladta, két motor tört, két sérülés történt, szerencsére semmi komolyabb. A szervezés pöpec volt, köszönet érte mindenkinek. Gyuszkó a gyors kanyarvadászatával, a kritikus szakaszokon elvállalt vezetésével, a pontos itinerolvasással és adminisztrációval (meg a titkos-csodafegyver-palacsintával), Lejmi a kitartásával és a jobb utakon bemutatott gyors felvezetésével meg a vigyorgásával, mindketten a bátor szlalomozással, én meg talán azzal járultam hozzá az eredményhez, hogy egyrészt csendben voltam egy napig (na jó, a bukóban csak én hallgattam magamat), másrészt térképeztem és amikor csak tudtam, navigáltam a csapatot. Aki végigolvasta a beszámolót egy fenékkel, az is megérdemel egy biccentést. Aki pedig végig szeretné járni az utat, az minimum 2 napot szánjon rá, és aludjon meg útközben. De tényleg. A nagy GS-ek nyertek (azt hiszem az első csapat 3 Adventure volt), de csak jobb pontgyűjtős eredménnyel az ugyancsak 0 (nulla!) hibapontos második helyezett csapat előtt. Azért megállapítottuk, hogy egy (több?) felkészült, ügyes, egységes F650-es csapat oda tudna vágni az első tízben bérelt hellyel rendelkezőknek: GS-ek, Dakarok előnyben (bár a CS-nek is csak egyszer ütött fel a telója szemben Lejmi Fazerével vagy, gondolom, a bátor induló Gixerrel, Hayabusával, VFR-rel). Ami biztosan kell még: jó világítás, hogy lásson az ember, jó térképvilágítás (egyvalakinél térkép, kettőnél ititner, ha elfér mindkettő, Ifa szélvédőjén még egy napilap is), rádió, hogy ne kelljen megállni egyeztetni a kérdéses pontokat, és izmos csukló, mert aki itt lassít, az lemarad. Jövőre, veletek, esetleg többen, ugyanitt? |