Írta: Majer Viktor
|
| | Megállíthatatlanul off-road F 800 GSA BMW terepen nagyon otthonosan mozgó F 800 GS túraendurójának masszív felépítése és hosszú rugóútjai egyértelműen megmutatják, mi mindenre képes ez a típus a vadonban. Üzenete épp olyan egyértelmű, mint sokszínű: motorozási élmény minden útviszony közepette, és kitartás az olyan túrák alkalmával is, amelyeken csak rögös út vezet a célig. Az új F800 GS konstrukciója bebizonyítja, hogy nem puszta ígéret a BMW Motorrad részéről a GS betűpár, hiszen amellett, hogy felvonultatja a túramotorok jellegzetes ismérveit, kiváló tereptulajdonságokkal is rendelkezik. Kategóriájában egyedülálló módon, kiválóan helytáll mindkét felhasználási területen, ezért szinte semmi nem korlátozza gyakorlati alkalmazását. Üde színfolt a kínálati palettán, ráadásul az ára is igen kedvező. | |
| | Az F 800 GS kiváló terepező képességgel ötvözi közúti és túraalkalmasságát. Bár a nagy hengerűrtartalmú endurók tömegüknél és koncepciójuknál fogva alkalmanként kapitulálni kényszerülnek terepen, az F 800 GS árkon-bokron át utat tör magának. Mindezt ideális teljesítménysúlyának, jelentős szabad magasságának, hosszú rugóútjainak, pontos iránytartású futóművének és ergonomikus kialakításának köszönheti. A BMW Motorrad a GS-ekben az F 800 GS soros kéthengeresét alkalmazza, de az új felhasználási terület követelményeihez igazított kivitelben (itt pl. már csak 8,3 fokkal van megdöntve előre ? 30 helyett). Új környezetében is élénk gázadási reakció, bőséges nyomaték és csekély fogyasztás jellemzi a hengerenként négyszelepes, folyadékhűtéses konstrukciót. Az F 800 GS motor teljesítménye mellett nem utolsósorban a 178 kilogramm száraz tömegnek köszönheti dinamizmusát. Menetkészen, feltankolt állapotban is mindössze 207 kilót nyom. Gyári extrafelszerelésként rendelhető hozzá kikapcsolható, kétcsatornás ABS, továbbá számos értékes kiegészítő, amelyekkel az egyéni elképzeléseknek megfelelően alakítható a motor. A vonóhimbás szelepvezérlés kevés kopással és súrlódási veszteséggel jár, valamint jól bírja a nagy fordulatot. Ebből adódóan csak 20.000 kilométerenként van szükség szelephézag-ellenőrzésre. Az állítható rugó-előfeszítésű és húzófokozatú hátsó rugóstagot WAD-funkció (útfüggő csillapítás) egészíti ki. Nemcsak a modern befecskendező rendszernek, hanem a csekély lendtömegnek is köszönhető az F 800 GS kéthengeresének spontán gázadási reakciója. Kis fordulatról is gyorsan pörög fel, és már a 4 000, ill. 7 500 percenkénti fordulat közötti tartományban rendelkezésre bocsátja a motor maximális forgatónyomatékának bő 90 százalékát. | |
| | Adattáblázat F 800 GSMéretek (mm)
| Hosszúság | | 2320 | | Szélesség/tükrökkel | | 945 | | Szélesség/ tükrök nélkül | | 870 | | Kormányszélesség | | | | Tengelytáv | | 1578 | | Ülésmagasság | | 880 (extra: 850) | | Önsúly, üresen (kg) | | 178 | | Önsúly, feltankolva (kg) | | 207 | | Max. össztömeg (kg) | | 443 | |
Motor
| Lökettérfogat (ccm) | | 798 | | Furat/löket (mm) | | 82/75,6 | | Max. teljesítmény (kW/LE/fordulatszám) | | 63/85/7500 | | Max. nyomaték (Nm/fordulatszám) | | 83/5750 | | Hengerek/szelepek | | 2/8 | | Sűrítési viszony | | 12,0 : 1/ 95-ös | | Szelepvezérlés | | DOHC (double overhead camshaft) | | Keverékképzés | | elektronikus szívócső-befecskendezés, BMS-KP motorvezérlés | |
Erőátvitel
| Tengelykapcsoló | | mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős | | Váltó | | körmös kapcsolású, hatfokozatú | | Tengelyhajtás | | | |
| | Menetteljesítmények
| Végsebesség (km/h) | | 200 fölött | | Gyorsulás 0-100 km/h (mp.) | | 4,1 | | Gyorsulás 0-1000 m (mp.) | | | |
Fogyasztás (l/100 km)
| 90 km/órás sebességnél | | 3,8 | | 120 km/órás sebességnél | | 5,2 | | Üzemanyagtartály (l) | | 16 | |
Futómű
| Váz típusa | | térhálós acélváz, teherviselő motor | | Rugóút elöl/hátul (mm) | | 230/215 | | Utánfutás (mm) | | 117 | | Villaszög | | 64° | | Felnik elöl | | 2,15x21 | | Felnik hátul | | 4,25x17 | | Abroncsok elöl | | 90/90-21 54 V | | Abroncsok hátul | | 150/70-R17 69 V | | Fékátmérő elöl (mm) | | két tárcsa, O 300 mm | | Fékátmérő hátul (mm) | | egy tárcsa, O 265 mm | |
Alapár (Ft)
| A BMW F 800 GS enduro alapára (bruttó, reg. adóval együtt) | | 2 678 000 | |
|
| |
|